عصبانیت زنان

بالاخره دلیل عصبانیت زنان در هنگام پریودی مشخص شد

اخبار
خواندن این متن 2 دقیقه زمان می برد
به این متن امتیاز دهید

بالاخره دلیل عصبانیت زنان در هنگام پریودی مشخص شد

عصبانیت در دوره پریودی برای همه آشناست، اما این امر گاهی ممکن است برای اطرافیان خصوصا آقایان قابل درک نباشد؛ در تحقیقی که اخیرا محققان دانشگاه کالیفرنیا سانتا باربارا، انجام داده اند می توان درک کرد که رابطه ای بین عصبانیت زنان (خلق و خوی بد) و پریودی (عادت ماهیانه) وجود دارد.

این تحقیق که بر روی تعدادی زن ورزشکار انجام شده نشان داد که:

ترشح هر یک از هورمون ها طی این دوره تغییرات در ساختار مغز و قشر خاکستری و سفید آن بوجود می آورد، که به خلق و خوی مربوط است.

سلول های عصبی دارای سه بخش آکسون و دندریت و جسم سلولی است که در مغز ماده خاکستری از جسم سلولی و دندریت تشکیل شده و جایگاه تفکر و استدلال است که پردازش حس، ادراک، حرکت ارادی، یادگیری، گفتار و شناخت توسط آن صورت می گیرد و آکسون های سلول های عصبی ماده سفید را تشکیل می دهند که بین بقیه سلول های عصبی مغز و اندام های دیگر ارتباط برقرار می کند.

بررسی به این صورت انجام گرفت که زنان ورزشکار در سه مرحله دوره پریودی، تخمک گذاری و فاز لوتئال (مرحله ترشح هورمون های جنسی) مورد بررسی MRI قرار گرفتند و همچنین سطح هورمون های موثر در این چرخه ها با انجام آزمایش خون بررسی شد.

به طور طبیعی تولید هورمون های جنسی در مردان (تستسترون) و زنان (استروژن و پروژسترون) تحت تاثیر هورمون های LH و FSH صورت می گیرد، که تولید این هورمون ها نیز خود تحت تاثیر محور هیپوتالاموس-هیپوفیز-گناد (HPG) صورت می پذیرد؛ به این صورت که هیپوتالاموس هورمون آزاد کننده گنادوتروپین را ترشح و این هورمون روی غده هیپوفیز تاثیر گذاشته و سبب ترشح هورمون های LH و FSH می شود که این دو هورمون نیز بر روی غدد جنسی بیضه (مردان) و تخمدان (زنان) تاثیر گذاشته و سبب ترشح هورمون های جنسی می گردند.

نتیجه نشان داد که حجم مایع مغزی نخاعی، ماده سفید و خاکستری مغز با تغییر سطح هورمون ها تغییر می کند که این امر حاکی از آن است که تغییرات سطح هورمون ها در این دوره ها می تواند بر خلق و خوی فرد تاثیر گذاشته و باعث ایجاد حس خشونت و عصبانیت در او گردد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *