با تشخیص تصلب شرایین در سنین پایین خطر ابتلاء به بیماری های قلبی کاهش می یابد

آیا با تشخیص تصلب شرایین در سنین پایین خطر ابتلاء به بیماری های قلبی کاهش می یابد

اخبار
خواندن این متن 2 دقیقه زمان می برد
به این متن امتیاز دهید

آیا با تشخیص تصلب شرایین در سنین پایین خطر ابتلاء به بیماری های قلبی کاهش می یابد

آیا با تشخیص تصلب شرایین در سنین پایین خطر ابتلاء به بیماری های قلبی کاهش می یابد

تصلب شرایین زمانی اتفاق می‌افتد که رگ‌های خونی که اکسیژن و مواد مغذی را از قلب به سایر قسمت‌های بدن (شریان‌ها) حمل می‌کنند، ضخیم و سفت می‌شوند – گاهی اوقات جریان خون را به اندام‌ها و بافت‌ها محدود می‌کنند. شریان های سالم انعطاف پذیر و قابل ارتجاع هستند. اما با گذشت زمان، دیواره‌های سرخرگ‌ها می‌توانند سخت شوند، وضعیتی که معمولاً سخت شدن شریان‌ها نامیده می‌شود.

آترواسکلروز یک نوع خاص از تصلب شرایین است. آترواسکلروز تجمع چربی، کلسترول و سایر مواد در داخل و روی دیواره شریان است. این تجمع پلاک نامیده می شود.

شریان ها رگ های خونی هستند که خون غنی از اکسیژن را به اندام ها و بافت های سراسر بدن شما می رسانند.

پلاک (آتروما) یک ماده چسبنده است که از چربی، کلسترول، کلسیم و سایر مواد تشکیل شده است.

با ایجاد پلاک، دیواره شریان شما ضخیم تر و سخت تر می شود. این “سخت شدن شریان ها” معمولاً در مراحل اولیه یک فرآیند خاموش است. ممکن است برای مدت طولانی متوجه علائم نشوید. اما در نهایت، با رشد پلاک، دهانه (لومن) شریان شما باریک می شود و فضای کمتری برای جریان خون باقی می گذارد. این بدان معناست که خون کمتری می تواند به اندام ها و بافت های شما برسد. به علاوه، نیروی ثابت جریان خون می تواند منجر به فرسایش یا پارگی پلاک شود و باعث تشکیل لخته خون شود.

یک شریان باریک مانند یک بزرگراه است که به یک خط کاهش یافته است. اما لخته خون مانند سنگر وسط راه است. این جریان خون را به اندام ها یا بافت های خاصی که شریان به طور معمول تغذیه می کند، مسدود می کند. تأثیرات روی بدن شما به محل تشکیل لخته خون بستگی دارد. به عنوان مثال، انسداد در یک شریان کرونر قلب شما را از خون غنی از اکسیژن محروم می کند و منجر به حمله قلبی می شود.

اگرچه آترواسکلروز اغلب به عنوان یک مشکل قلبی در نظر گرفته می شود، اما می تواند شریان ها را در هر نقطه از بدن تحت تاثیر قرار دهد. آترواسکلروز قابل درمان است. عادات سبک زندگی سالم می تواند به پیشگیری از تصلب شرایین کمک کند.

اخیرا محققان دریافتند که با تشخیص تصلب شرایین در سنین پایین خطر ابتلاء به بیماری های قلبی کاهش می یابد.

در این پژوهش که توسط مرکز ملی تحقیقات قلب و عروق اسپانیا انجام شده، نشان داد: با تشخیص تصلب شرایین در سنین پایین خطر ابتلاء به بیماری های قلبی کاهش می یابد.

این پژوهش که روی 3471 شرکت کننده زن و مرد بین سن 40 تا 55 سال مبتلا به این بیماری، انجام گرفته و نتایج آن در نشریه کالج آمریکایی قلب به چاپ رسیده است.

چربی خون بالا (بالا بودن کلسترول)، فشار خون بالا، دیابت، مصرف دخانیات، اضافه وزن، ورزش نکردن و رژیم غذایی سرشار از چربی های اشباع از عوامل خطرساز این بیماری می باشد که با تشخیص آن ها و درمان می توان از خطر بیماری های قلبی در امان ماند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *