ویتامین B12 به طور قابل توجهی کارایی برنامه ریزی مجدد سلولی را افزایش می دهد

ویتامین B12 به طور قابل توجهی کارایی برنامه ریزی مجدد سلولی را افزایش می دهد

اخبار
خواندن این متن 2 دقیقه زمان می برد
به این متن امتیاز دهید

ویتامین B12 به طور قابل توجهی کارایی برنامه ریزی مجدد سلولی را افزایش می دهد

ویتامین B12 به طور قابل توجهی کارایی برنامه ریزی مجدد سلولی را افزایش می دهد

ویتامین ب 12 که از ویتامین های گروه ب می باشد، نقش های زیادی چون: تشکیل گلبول های قرمز، متابولیسم سلولی، عملکرد اعصاب و تولید DNA، مولکول های داخل سلول ها که اطلاعات ژنتیکی را حمل می کنند، بر عهده دارد که کمبود آن مشکلاتی مانند: بی حالی، کمخونی، ضعف عضلانی، مشکلات روده، آسیب عصبی و اختلالات خلقی ایجاد می کند.

تزریق ویتامین  B12یا اسپری بینی ممکن است برای درمان کمبود ویتامین B-12 تجویز شود

منابع غذایی ویتامین B12 شامل مرغ، گوشت، ماهی و محصولات لبنی است، همچنین مکمل این ویتامین ممکن است به برخی غذاهای فراوری شده، مانند: غلات صبحانه غنی شده اضافه شود.

طبق یافته محققان IRB Barcelona، ویتامین B12 به طور قابل توجهی کارایی برنامه ریزی مجدد سلولی را افزایش می دهد، بنابراین نویدبخش پزشکی احیا کننده است.

اطلاعات ژنتیکی سلول ها از طریق DNA به نسل بعد منتقل می شود. البته ترکیبات شیمیایی دیگر متصل به DNA می توانند در تغییر این اطلاعات نقش داشته باشند و باعث آسیب به DNA، مثل ایجاد بیماری مانند سرطان گردند؛ که به دانش مطالعه آن اپی ژنتیک می گویند.

اخیرا محققان IRB Barcelona، که در حال بررسی این تغییرات و عوامل اصلاح آن بودند، دریافتند که ویتامین B12 به طور قابل توجهی کارایی برنامه ریزی مجدد سلولی را افزایش می دهد، که نتایج این تحقیق در نشریه Nature Metabolism به چاپ رسیده است، به شرح زیر است:

این تحقیق که مراحل اولیه ترمیم بافت را تقلید می‌کند، نشان داد: برنامه‌ریزی مجدد سلولی در موش‌ها مقادیر زیادی ویتامین B12 مصرف می‌کند. در واقع، کاهش ویتامین B12 به یک عامل محدود کننده تبدیل می شود که برخی از جنبه های فرآیند برنامه ریزی مجدد را به تأخیر می اندازد و مختل می کند.

با توجه به فراوانی ویتامین B12 در رژیم غذایی معمولی موش ها، محققین از مشاهده اینکه مکمل ساده ویتامین B12 به طور قابل توجهی کارایی برنامه ریزی مجدد را افزایش می دهد شگفت زده شدند.

محققان یافته‌های خود را در مدل کولیت اولسراتیو تأیید کردند و نشان دادند که سلول‌های روده‌ای که شروع به ترمیم می‌کنند، تحت فرآیندی مشابه برنامه‌ریزی مجدد سلولی قرار می‌گیرند و همچنین از مکمل ویتامین B12 سود می‌برند. بیماران مبتلا به بیماری روده به طور بالقوه می توانند از مکمل ویتامین B12 بهره مند شوند.

به گفته دکتر مانوئل سرانو سرپرست این تیم تحقیقاتی، این یافته‌ها نویدبخش پزشکی احیاکننده هستند.

این ویتامین در واکنشی به نام متیلاسیون نقش دارد. متیلاسیون اولین تغییر اپی ژنتیکی کشف شده است، این تغییر که قابل برگشت است، با اضافه کردن متیل به DNA، در فرآیند رونویسی اختلال ایجاد می کند.

DNA  سلول‌هایی که برنامه‌ریزی مجدد یا ترمیم بافت را آغاز می‌کنند، به سطوح بسیار بالایی از این واکنش متیلاسیون و در نتیجه ویتامین B12 نیاز دارند.

محققان دریافتند که کمبود ویتامین B12 در طول برنامه ریزی مجدد یا ترمیم بافت منجر به تغییرات اپی ژنتیکی قابل توجهی می شود که منجر به خطا در عملکرد چندین ژن می شود.

مکمل ویتامین B12 این عدم تعادل را اصلاح کرد، که منجر به افزایش وفاداری عملکرد ژن و به طور کلی بهبود کارایی برنامه ریزی مجدد می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *